Н. Н. Філіппова
Найпоширенішим захворюванням дітей шкільного віку є скривлення хребта, зокрема, сколіоз — бічне скривлення хребта у фронтальній площині. Це захворювання може розвитися у дітей у різному віці та здебільшого прогресує доти, поки триває зростання дитини.
Причини виникнення сколіозу остаточно не вивчені, з-поміж основних — загальна слабкість і нерозвиненість зв’язково-м’язового апарату, що в період найінтенсивнішого зростання (6–8 і 10–12 років) спільно з поганою поставою, незначною природною асиметрією ніг, таза, нестачею вітаміну D, гормональними порушеннями та ін. призводить до виникнення й розвитку скривлення хребта.
Деякі дослідники виокремлюють такий вид сколіозу як «шкільний». За неправильного положення тіла під час занять відбувається перенапруження одних груп м’язів і розслаблення інших. Гіпертонус (підвищене напруження) зберігається й після завершення занять. Під час активного зростання хребта тривале його перебування в неправильному положенні спричиняє зміни як у зв’язковому апараті, так і в будові самих хребців, що призводить до «фіксації» зазначеної деформації та її прогресування. Утворюється стійке бічне скривлення хребта.
За значних деформацій виникає реберний горб, перекошується таз, з’являються клиноподібність хребців, ускладнюється розвиток внутрішніх органів (у першу чергу страждають органи дихання, що спричиняє кисневе голодування всього організму, зменшення життєвої ємності легенів, серцево-судинні захворювання, зсув внутрішніх органів), тобто сколіотична хвороба залучає до патологічного процесу всі найважливіші системи й органи людського організму.
Для формування правильної постави, що сприяє нормальному функціонуванню всіх органів і систем організму, учителеві фізичної культури під час роботи з дітьми необхідно:
використовувати вправи для розвитку різних м’язових груп;
розвивати координацію рухів, витривалість і гнучкість;
навчати школярів фізичних вправ для формування та зміцнення м’язового корсета й опорно-рухового апарата, які вони зможуть виконувати самостійно.
Найефективніший шлях профілактики сколіозу — регулярні фізичні вправи.
Вправи профілактичної спрямованості:
для формування правильної постави (необхідно знати, як набувати положення правильної постави, зберігати її тривалий час і контролювати правильність її підтримування);
для збільшення рухливості хребта та його відділів (повільне досягнення максимальної амплітуди з фіксацією в крайніх положеннях на 3–5 с);
для розвитку м’язів тулуба (особливо спини, черевного преса й плечового пояса);
із обтяженням (переважно на тренажерах вертикальних навантажень, що виключають навантаженння на хребет);
дихальні та релаксаційні.
Орієнтовна послідовність вправ у роботі з молодшими школярами
Підготовча частина заняття
1. Ходьба з рухами рук, ходьба на носках.
2. Вихідне положення (В. П.) — основна стійка (О. С.). Піднімання прямих рук угору (вдих) і опускання (видих). Темп повільний. Повторити 3–4 рази.
3. В. П. — те саме, руки на поясі. Згинання до живота та розгинання ноги. Повторити 3–4 рази кожною ногою.
4. В. П. — О. С., в опущених руках — гімнастична палиця. Піднімання палиці вгору (вдих) і опускання (видих). Повторити 4–5 разів.
5. В. П. — те саме, палиця на лопатках. Нахил тулуба вперед із прямою спиною (видих), набути В. П. (вдих). Повторити 4–5 разів.
6. В. П. — те саме, палицю вниз. Присідання з витягуванням палиці вперед, спина пряма, дихання вільне. Повторити 4–5 разів.
7. В. П. — О. С., руки перед грудьми. Розведення рук у сторони долонями вгору (вдих), набути В. П. (видих). Повторити 3–4 рази.
Основна частина заняття
1. В. П. — стоячи обличчям до гімнастичної стінки, узятися руками за рейку на рівні плечей (рука з опуклої сторони скривлення — на одну поперечину нижче). Глибокі присідання. Повторити 3–5 разів.
2. В. П. — лежачи на спині на похилій площині, узятися руками за рейку гімнастичної стінки. Підтягування зігнутих у колінах ніг до живота (видих) і випрямлення (вдих). Повторити 3–4 рази.
3. В. П. — лежачи на животі на похилій площині, узятися руками за край гімнастичної лави. Поперемінні піднімання ніг назад. Повторити 2–4 рази кожною ногою.
4. В. П. — лежачи на спині, руки вздовж тулуба долонями вниз, ноги зігнуті в колінах. Підняти таз із опорою на долоні, плечі й стопи (вдих), набути В. П. (видих). Повторити 3–5 разів.
5. В. П. — лежачи на спині, руки вздовж тулуба. Рухи ногами начебто під час їзди на велосипеді. Повторити 10–12 разів.
6. В. П. — лежачи на боці, валик під опуклою частиною грудної клітки, ноги розведені. Підняти вгору руки з увігнутої сторони скривлення хребта (вдих) і опустити (видих). Повторити 3–5 разів.
7. В. П. — лежачи на животі, рука з увігнутої сторони скривлення витягнута вгору. Підняти тулуб (вдих), набути В. П. (видих). Повторити 3–5 разів.
8. В. П. — те саме, руки вгору. Витягнутися, відтягаючи носки ніг і піднімаючи руки вгору (вдих), розслабитися (видих). Повторити 3–5 разів.
9. В. П. — стоячи на колінах біля гімнастичної стінки, триматися руками за другу або третю рейку знизу. Прогнутися назад до витягнутих рук і набути В. П. Повторити 4–5 разів.
10. В. П. — стійка ноги нарізно, руки на поясі, на голові м’яч (на ватно-марлевому бублику). Напівприсідання з витягуванням рук у сторони. Повторити 4–5 раз.
11. В. П. — те саме, руки в сторони. Ходьба на носках.
12. Рухлива гра «П’ятнашки». Безпечне положення для гравців — на носках, п’ятки та коліна з’єднані, спина пряма, руки до плечей, голова пряма. Гравця, який набув такого положення, квацати заборонено. Ведучий намагається наздогнати й заквацати того, хто не встиг утекти або не набув безпечного положення.
13. Рухлива гра «Тихіше їдеш — далі будеш». Учасники гри шикуються біля стінки в одну шеренгу й набувають правильної постави. Ведучий повертається спиною до гравців і повільно промовляє: «Тихіше їдеш — далі будеш. Стій!». Поки він говорить, гравці просуваються вперед у заздалегідь обумовлений спосіб. За командою «Стій!» ведучий повертається до гравців обличчям. Усі повинні завмерти, зберігаючи правильну поставу. Той, хто не встиг це зробити або набув неправильного положення, повертається назад. Виграє той, хто триваліший час збереже правильну поставу й припуститься меншої кількості помилок.
Заключна частина заняття
1. В. П. — стоячи в колі, узятися за руки. Підняти руки вгору, стаючи на носки (вдих), опуститися (видих). Повторити 4–5 разів.
2. В. П. — те саме. Напівприсідання із прямою спиною. Повторити 3–4 рази.
3. В. П. — О. С., руки до плечей. Підняти руки вгору (вдих), набути В. П. (видих). Повторити 3–4 рази.
Висновки
Якщо в дитини з’явилися ознаки сколіозу, то не слід обмежувати її активність, нехай вона, граючись, рухається, а в школі виявить увагу й посидючість. Достатня рухова активність — найефективніший захід профілактики сколіозу!
Література
1. Дереклеева Н. И. Двигательные игры, тренинги и уроки здоровья. — М. : «Вако», 2004.
2. Ковалько В. И. Здоровьесберегающие технологии. — М. : «Вако», 2004.
3. Куинджи Н. Н. Валеология: пути формирования здоровья школьников : метод. пособ. — М. : Аспект-Пресс, 2001.
4. Мишин Б. И. Настольная книга учителя физической культуры. — М. : АСТ, 2003.
5. Певицына Л. М. Организация занятий по физической культуре с учащимися специальной медицинской группы : метод. реком. — Ростов-на-Дону : Издательство РО ИПК и ПРО, 2005.
6. Смирнов Н. К. Здоровьесберегающие образовательные технологии в работе учителя и школы. — М. : АРКТИ, 2005.
7. Чайцев В. Г., Пронина И. В. Новые технологии физического воспитания школьников. — М. : АРКТИ, 2007.